ביטקויין – מה זה, איפה ניתן להשיג, ומה חשוב לדעת

date Tasi_Natalie
date 18.07.2018
clock 1 דקות קריאה

ביטקוין (Bitcoin) הינו מטבע דיגיטלי בעל ערך שאינו בבעלות גוף מרכזי כגון מדינה או בנק. קל, מהיר ובטוח לבצע העברות ביטקוין לכל נקודה ברחבי העולם. בשל היותו מטבע מבוזר, ערך הביטקוין נקבע בשוק חופשי.

הכל התחיל ביפן, בשנת 2009 נכרה מטבע הביטקוין הראשון. הביטקוין, כפרוייקט קוד פתוח, הולך וצובר מאז משתמשים ותומכים נלהבים רבים אשר תורמים מזמנם הפרטי לפיתוח והפצת השימוש במטבע.

הביטקוין הוא מטבע דיגיטלי, אבל מה זה בעצם אומר?  המשמעות היא שאין למטבע קיום פיזי, הוא קיים על גבי מחשבים והוא מאוחסן בארנקים שהם למעשה כתובות דיגיטליות ברחבי רשת האינטרנט. מדוב במטבע מבוזר – אין גוף שעומד מאחוריו, אין גוף ששולט בו. הוא לא כפוף לבנקים מרכזיים, אין גוף שקובע את הכמויות ואת ההפצה.  זה עניין מרכזי במטבע הוירטואלי – אין לו תלות באף ממשלה, באף מדינה, הוא לא כפוף לבנק מרכזי – הכל נוצר בעצם מרעיון של קידוד ואבטחת של היקף מטבעות, כאשר ההפצה הביקוש וההיצע נקבעים על ידי ההונים – המחיר נקבע בעצם על ידי ההמון.

הביטקוין מגיח לעולם ע”י פעולת הכרייה, באנלוגיה לכריית זהב. הכרייה היא למעשה יצירת מטבעות ביטקוין חדשים בעזרת כח חישובי רב. בעבר היה משתלם לכרות ביטקוין, אך כיום נדרש כח חישובי כה גדול כך שהכרייה לא משתלמת לרוב. נכון לימים אלה קיימים כבר כ- 16.5 מיליון מטבעות ביטקוין, והכרייה תימשך עד להגעה לרף המקסימלי של 21 מיליון ביטקוין/

אז איפה הכי זול לכרות ביטקוין?

עלות כריית הביטקוין משתנה ברחבי העולם, ונעה בין 531 ל-26,170 דולר.

בראש הרשימה נמצאת דרום קוריאה, בה כריית ביטקוין בודד עולה 26,170 דולר ולאלה שמחפשים את המקום הזול ביותר לכריית ביטקוין, מומלץ לנסוע לוונצואלה, בה זה יעלה 531 דולר בלבד לביטקוין.

ומה על מדינת ישראל? אנחנו נמצאים במקום טוב באמצע, עם 6,087 דולר לביטקוין בודד.
הדרך הפשוטה והנגישה להשיג ביטקוין היא ע”י קנייה במטבעות הקיימים – מזומן או אשראי. ניתן גם לקנות ביטקוין בשקלים.

בישראל ישנם שני אתרים גדולים המרכזים את רוב פעילות המרת שקלים לביטקוין. ניתן לבצע העברה בנקאית של שקלים ולקנות בעזרתם ביטקוין. היתרון בזירת המסחר – עמלות יחסית נמוכות, ניתן להשיג ביטקוין במחיר שוק של היצע וביקוש. החסרון – לא תמיד יהיה מוכר במחיר אטרקטיבי, ולכן דרושה סבלנות. בימים בהם הערך משתנה בחדות, לא מומלץ להמתין בלוח הפקודות עד לביצוע עסקה.

בישראל ישנם שני אתרים גדולים המרכזים את רוב פעילות המרת שקלים לביטקוין. האתר הראשון הוא ביטס אוף גולד, האתר השני הוא Bit2C מתנהל למעשה כמעין זירת מסחר עם נפח יומי של עשרות ביטקוין מדי יום.

מה חשוב לדעת לפני שקונים ביטקוין בישראל

מטעמי רגולציה, ברכישה בכרטיס אשראי יש לצרף סריקה של תעודה מזהה כגון תעודת זהות או דרכון. כיום, קניית ביטקוין בישראל מתבצעת בתהליך פשוט ואף מיידי (דרך רכישה באשראי). עד לפני כמה שנים כדי לרכוש ביטקוין נדרשנו לבצע העברות כספים לחשבונות בחו”ל – בעיקר בארה”ב או ביפן. מבחינת עמלת רכישה, העמלה הנמוכה ביותר היא ע”י קנייה בהעברה בנקאית. אך אם סכום הקנייה יחסית לא גבוה, מומלץ לרכוש בכרטיס אשראי שכן השער בו אתם קונים עלול להשתנות עד לביצוע ההעברה. השער הקובע, בדרך כלל, הוא רגע הגעת הכסף לאתר.

בזירה הבינלאומית קיימים אתרי מסחר רבים, הגדולים שבהם מרכזים את הרוב המוחלט של המסחר במטבע הביטקוין. רוב זירות המסחר מאפשרות מסחר של מטבעות דיגיטליים נוספים כדוגמאת מסחר במטבע אתריום אל מול דולרים אמריקאיים.

יש לקחת בחשבון שעל מנת לפתוח חשבון, לכל זירת מסחר דרישות הזיהוי שלה. תהיינה זירות שדרוש רק שם וסיסמא על מנת לסחור, וכאלה שידרשו סריקת דרכון על מנת לפתוח חשבון. ככל שהזיהוי של המשתמש דורש יותר – אזי נפח המשיכות היומי האפשרי יגדל.

החברות בזירה הבינלאומית הן: BitMEX PoloniexBitStampBitFINEXBittrex

כמו שמטבעות רגילים מאכסנים בארנק, כך גם ביטקוין מאכסנים בארנק דיגיטלי ייעודי. לכל ארנק כתובת ציבורית משלו, דרכה ניתן לשלוח אליו מטבעות. הכתובת היא מחרוזת של ספרות ואותיות באנגלית באורך של כ- 30 תווים. אין כל עלות על יצירת ארנק, או מגבלה על כמות הארנקים. ישנם מספר סוגי ארנקים, הנבדלים בעיקר ברמות האבטחה שלהם.

העברה היא הוראה חתומה דיגיטלית ומכאן מוצפנת. ההעברה נשלחת ומאושרת ע”י בעל הארנק המעביר ומשודרת לאינטרנט. ההעברה נרשמת במעין יומן מרכזי. אותו יומן מחולק למעשה לבלוקים, כאשר כל בלוק מכיל מספר פקודות יומן וברגע שנסגר בלוק מתרחשת ההעברה בפועל (לכן לוקח בממוצע כ- 10 דקות לסגירת בלוק ואישור העברה של ביטקוין).

כיום יותר ויותר עסקים וחנויות מקוונות מאמצים את השימוש בביטקוין. השימוש היום יומי של ביטקוין ככסף עדיין לא נפוץ ברמה שניתן בבטחה לסגור את חשבון הבנק המסורתי, אבל בעזרת חברות להנפיק כרטיס אשראי המקושרים לארנקי ביטקוין ומכובדים בכל מקום, ככרטיס אשראי רגיל לכל דבר. ביפן הביטקוין מוכר כאמצעי תשלום לגיטימי במדינה.

ביטקוין – מושגים

כל מי שרוצה להבין את התחום, לקנות ביטקוין, להשתמש בביטקוין, להיות חלק מהמשחק העולמי של מסחר במטבעות וירטואליים כדאי שיכיר את המושגים הבאים:

ארנק דיגיטלי: ארנק וירטואלי שמכיל את המטבעות הוירטואלים שלכם, מדובר למעשה על תוכנת מחשב הנמצאת במחשב מקומי או בשרת שמאפשרת אחזקה וניהול של מטבעות דיגיטליים.

בלוקצ’יין: בלוק מידע; קובץ מידע שמכיל את המיידע והרישום של כל העיסקאות שבוצעו אי פעם ברשת הביטקוין. מדובר על בלוק על גבי בלוק, בלוקים רבים של עסקאות שמרכיבים את השרשרת הגדולה של רישום עסקאות הביטקוין, כשבאופן הזה כל המידע הזה רשום וידוע בכל רגע. זה הבסיס למסחר ולהפצה של המטבע הוירטואלי – הרישום והמידע, ככה הכל ידוע – אם דני קנה ביטקוין עם מספר מסויים, ידוע שיש ביטקוין עם רישום כזה שנמצא בזירה כזו, ומאחרויה עומד נ’ – שהוא אגב לא נחשף. זאת גם הסיבה שחלק מסוים מהיקף העסקאות בביטקוין נעשה על ידי גופים שרוצים להלבין הון, ולהפוך את הכסף שלהם ללגיטימי.

מטבעות פיאט (Fiat):  מטבע שנובע מתוקף חוק מדינה. מדובר על המטבעות “הרגילים” הפיזיים – שקל, דולר, ליש”ט וכו’.

כתובת דיגיטלית: לכל מטבע יש כתובת -רצף תווים (בין 27 ל 34 תווים) המורכב מאותיות אנגליות ומספרים ומהווה כתובת יחודית שבה יש כמות של ביטקונים.  כדי לפתוח את הכתובת צריך מפתח ייחודי שנמצא אצל בעל המטבע. הנה דוגמה לכתובת דיגיטלית: 568syi2Z9ZooiFrGYJxYGdDvF5Uvjj9JL.

ומפתח פרטי: hhhJAuKcucHGqWVgUIa4g1haE0ilcwwm6ddddWhhUDo.f1s4Ndghy

זירת מסחר למטבעות דיגיטליים: אתרי אינטרנט שמאפשרים דרך פלטפורמה של מסחר דיגיטלי לבצע קניה ומכירה של מטבעות דיגיטליים מול מטבעות דיגיטליים ו/או ומטבעות רגילים/ מטבעות פיאט.

שער הבטקוין

  • שער בסיס6,596.8423
  • שער גבוה שבוע6,671.29
  • שער נמוך שבוע6,228.2598
  • שער גבוה חודש6,793.9502
  • שער נמוך חודש 5,988.6602
דילוג לתוכן