טופס יצירת קשר

[contact-form-7 404 "Not Found"]
Contact

פיתוח עסקי ליפן

פיתוח עסקי ליפן

השבוע חזרתי מסבב פגישות עסקיות ביפן וללא ספק מורגש שינוי חיובי באווירה וברצון הטוב מצד היפנים להתקרב לישראל ולקדם פעילות משותפת. נכון, מזה זמן רב מדובר על רוחות חדשות המנשבות מארץ השמש העולה אך כמי שעוקבת  כבר שני עשורים אחר הקשרים הכלכליים בין המדינות, הפעם מדובר בטון אחר, ביחס אחר וברצון אמיתי הן של תאגידים גדולים והן חברות בסדר גודל בינוני לחזק את הקשרים.

חיזוק היחסים החל לא מעט בזכות הקשרים החמים שנרקמו בין ראש הממשלה היפני שינזו אבה לבין מקבילו בנימין נתניהו כפי שבא לידי ביטוי בביקורים ההדדיים ובהסכמים הבילטראליים שנחתמו בין המדינות. אך כידוע, לא תמיד קשרים חמים ככל שיהיו ברמה המדינתית מחלחלת גם לקשרים כלכליים בשטח.

היפנים מכירים ומעריכים היום את פוטנציאל היזמות והחדשנות הטכנולוגית ומבינים את המושג  “הסטארט-אפ ניישן” והם מביטים על תאגידי הטכנולוגיה האמריקאים כגון מיקרוסופט, גוגל, אפל, אינטל ופייסבוק המקימים מרכזי פיתוח גדולים ושואלים האם אין מקום לשיתוף פעולה דומה גם עם  חברות יפניות.

למרות שמדובר בשוק השלישי בגודלו בעולם ובו פועלים תאגידי הטכנולוגיה, הרכב והאלקטרוניקה הגדולים בעולם, יזמים רבים מתחילים בארה”ב ואירופה ולא בהכרח מעדיפים את יפן.

היום יותר מתמיד מרגישים את החברות היפניות המעוניינות לעבוד עם חברות וטכנולוגיות ישראליות מה שלא היה בעבר.

השוק היפני מציע מספר יתרונות משמעותיים:

חברות בינוניות וגדולות ביפן עדיין מתנהלות כבדור העבר ומעוניינים מאד להתחיל ולהשתלב בעולם המערבי.

חברות בתחומי ADTECH, מדיקל, AI, ותחומים דומים מאד מבוקשים כיום ביפן .מי כמונו בישראל יודע כמה הזדמנות טובות יש לנו להציע.

השוק היפני היום מחפש הזדמנויות כמו בכל שוק אחר בעולם.

יחד עם זאת, חשוב להבין כי לא כל מוצר או פתרון טכנולוגי או אפליקציה יכולה להתאים לשוק היפני. לאו דווקא בשל פערים תרבותיים או ,חלילה, המוצר עצמו, אלא בהתנהגות צרכנית שהיא שונה מאד מהדפוסים המוכרים לנו במדינות המערב. אנחנו במכון לאסיה תמיד מציינים זאת שחשוב  לבצע בדיקות פוטנציאל השוק ולוודא שאכן המוצר מתאים לשוק היעד. אלא שבשוק היפני נדרשת בדיקת היתכנות שוק רחבה ומעמיקה הרבה יותר משווקים אחרים בעולם מה שמחייב משאבי כוח אדם ותקציבים שלא בהכרח חברות קטנות במימון ותקציבים מוגבלים תוכל לעמוד בהם.

חברות ישראליות המבקשות להיכנס לשוק היפני חייבות להבין מהם הסטנדרטים של האיכות והשלמות ביפן. סטנדרטים גבוהים ואף מהגבוהים בעולם ואף מהנוקשים ביותר. לפיכך, טכנולוגיות ישראליות, אפליקציות שמאד מצליחות בעולם נדרשות לעבור אדפטציה לשוק היפני ולהתאימם לרמת האיכות הנדרשת.

 

ונקודה אחרונה, בחירת המשווק בכל שוק חשובה מאוד אך ביפן החשיבות גבוהה עוד יותר. המשווק הוא נציג החברה מול המפיצים ולעיתים גם לקוחות ולכן חשוב לבחור משווק שמכיר את התרבות המקומית ויודע להתחבר נכון, דוברי אנגלית ומכירים את תרבות העבודה המערבית, ומכיר את החסמים .

 

לסיכום, השוק היפני בהחלט טומן הזדמנויות רבות לטכנולוגיות הישראליות וכרטיס כניסה לשוק היפני יכול לפתוח דלתות נוספות במדינות אסיה השכנות. יחד עם זאת, יש לבצע הכנה נכונה והתאמה לשוק היפני והיא זו שיכולה להכריע את הכף לכישלון או הצלחה.

 

הכותבת, ורד פרבר משמשת כמנכ”לית המכון לאסיה, המתמחה בפיתוח עסקי והשקעות ביפן

Top