טופס יצירת קשר

מתעניינים? מלאו פרטים ונציג ייצור עמכם קשר

מתעניין ב:

תזינו את הקוד: captcha

Contact

חלון ההזדמנויות היפני

חלון ההזדמנויות היפני

ההתאוששות בחודשים האחרונים בכלכלה היפנית לצד התחממות הקשרים העסקיים בין ישראל ויפן יוצרת הזדמנות פז לחברות סטארט אפ ישראליות…

כמה טיפים שחשוב שתדעו לפני שצועדים קדימה

השוק היפני הוא שוק יעד מבוקש לחברות בעולם להיכנס אליו – החל מתאגידי ענק ועד חברות סטארט-אפ אך למרות שרבות מהחברות נושאות עיניהם לשוק זה – שהוא השלישי בגודלו בעולם. אך מבנה השוק והמאפיינים שלו בהחלט מציבים אתגרים לא פשוטים אפילו למותגים גלובליים מבוססים כמו וולמארט ו eBay.

בעיניים ישראליות התמונה אף מורכבת יותר. אמנם מותגים טכנולוגיים דוגמת Waze נכשלו פעם אחר פעם לחדור לשוק זה ולמצב עצמן כשחקן בשוק זה אך יש בהחלט הצלחות מרשימות כמו חברת ההשקיה נטפים, Cybereason , מובליאיי ותעשיות בטחוניות שביססו עצמן בשוק היפני והפכו שחקניות מרכזיות בו.

 

שני סיבות משמעותיים יוצאות הזדמנות לחברות סטארט אפ ישראליות להיכנס לשוק היפני:

האחת, הקשר בין ישראל ויפן בשנים האחרונות נוסק ומצליח בצורה משמעותית, ובוודאי לא כמו בימים בהם רק חברת סובארו הייתה המותג היחיד שיצאו נגד החרם הערבי וייצא רכבים לישראל. היפנים מכירים מוקירים ומעריכים את הפוטנציאל היזמי והחדשנות הטכנולוגית, ומבינים את המושג  “הסטארט-אפ ניישן”. (שדרך אגב גם תורגם כבר ליפנית). בהקשר זה יש לציין לחיוב את העידוד הרב בין הממשלות שתי המדינות שבהחלט שמות דגש לטפח את היחסים. כמו כן בתקווה שבקרוב יושק קו טיסות ישיר בין תל אביב וטוקיו שוודאי יהיה כקטליזטור נוסף לעסקים ואנשי עסקים עם יפן שיחפצו להגיע לישראל.

 

לאחר שנים של דשדוש כלכלי, בהם מנסה ממשלת יפן בראשות שינזו אבה, להוביל מהלכים כלכליים – במדיניות שזכתה לכינוי “אבנומיקס”, נראה כי יפן חוזרת למסלול צמיחה. הכלכלה היפנית, השוק השלישי בגודלו בעולם לא צמח מאז 2005 וכעת ניכרת התאוששות מרשימה בזכות עלייה בצריכה הפרטית וההשקעות העסקיות ובמקביל  התחזקות הכלכלה העולמית. על פי כל המדדים נראה כי הכלכלה היפנית עולה על המסלול שסימן אבה והבטחותיו לשנות ולהביא את הצמיחה לכלכלה היפנית  קרובות יותר מתמיד.

 

מציאות זו כבר מובילה כיום להתעניינות בהשקעות חיצוניות ובמקביל באימוץ טכנולוגיות חדשות ויעידו על כך עשרות המשלחות מיפן הפוקדות באופן כמעט שבועי את מתחמי  ההיי-טק בהרצליה פיתוח, רמת החייל או שדרות רוטשילד.

כדי לנצל שעת כושר זו להלן כמה טיפים לפני שמתחילים

בדיקת היתכנות נכונה

כל חברה חדשה שאמורה להיכנס לשוק חדש חייבת לבצע בדיקת פוטנציאל שוק ולוודא שאכן המוצר מתאים לקהל היעד. אלא שבשוק היפני נדרשת בדיקת היתכנות שוק רחבה ומעמיקה הרבה יותר משווקים אחרים בעולם. פעמים רבות אני נפגשת עם יזמים בתחילת הדרך בשלבי הפיתוח המוקדמים וממליצה לדחות מעט את הכניסה לשוק היפני משום שהם לא יוכלו לשרוד את הדרישות היפניות. ככל שהחברה תהיה מגובשת יותר עם מוצר מוכן יותר ושלבי פיתוח מתקדמים יותר , הזמן יעמוד לזכותם. הפזיזות והצגת מוצר לא מוגמר ביפן, תייצר נזק רב מתועלת שלא תמיד ניתן לתקן.

התאמה לקודים התרבותיים

בדרך כלל ההצלחה לחברות זרות בשוק האמריקאי או האירופאי כמובן מאליו. אך הצלחה לחדור לשוק היפני הם לא מובן מאליו ולא דבר של מה בכך. חברות רבות נכשלו ביפן למרות שהצליחו במדינות אחרות.

בעולם האפליקציות,  ככל שזה נשמע פשוט וברור אפשר לראות אפליקציות עם 10 מיליון הורדות בארצות הברית ולעומת זאת, מספר הורדות זעום ביפן, מדוע? כי המוצר אמור להיות תואם תרבותית – את התרבות והרגלי הצריכה היפניים. כדוגמאת Waze, למרות ההצלחה הבינלאומית בעולם, עדיין לא מצליחה להגיע למספר הורדות גבוה ביפן. הסיבה לכך היא שהיפנים ברובם משתמשים בתחבורה ציבורית  וכל הרכבים מצוידים במכשירי ניווט מובנים ברכב והכל בשפה היפנית.( בהקשר לטיפ הראשון )

 

עבודה מול משווק / מפיץ מקומי

בחירת המשווק בכל שוק חשובה מאוד אך ביפן החשיבות גבוהה אף יותר. המשווק הוא נציג החברה מול המפיצים ולעיתים גם לקוחות ולכן חשוב לבחור משווק שמכיר את התרבות המקומית ויודע להתחבר נכון למקבל ההחלטה ולהתגבר על כל החסמים – חוזק המותג, פערי שפה וזמן, וכמובן ההיבטים תרבותיים.

 

 

 

 

מערך תמיכה מבוסס יפנית

 

במקביל, יש להפעיל מערך post-sale אשר יספק ללקוח שירותים שונים החל מיישום המערכת, הדרכות, תמיכה, תחזוקה וטיפול בתלונות במהירות ובשפה היפנית. שירות כזה הוא תנאי לתחזק ולשמר את הלקוח כך שלא ילטוש עיניים לכיוון המתחרים מערך פעילות מקומי הנסמך על שירותי המשווק, מאפשר להעניק שירותים חיוניים אלה.

 

לסיכום, כדאי מאוד לסמן את השוק היפני כיעד וכרטיס כניסה לשוק היפני יכול לפתוח דלתות נוספות במדינות אסיה השכנות. יחד עם זאת, הכנה נכונה והתאמה לשוק היפני היא זו שתעשה את ההבדל בין הצלחה קלה ומהירה לבין התחלה איטית וקשה יותר.

 

 

הכותבת:

ורד פרבר- מנכל”ית המכון לאסיה

פיתוח עסקי וקשרי משקיעים יפנים.